söndag 11 oktober 2015

Funktionell styrka längdskidor

Funktionell styrka innebär den specifika styrka som krävs för att utföra komplexa rörelsemönster på ett korrekt sätt. Det innebär att koppla in rätt muskler, ha en god rörlighet, balans och koordination. Funktionell styrka är en viktig komponent i alla idrotter, inte minst inom längdskidåkning. Den funktionella styrkan är nödvändig för att maximera prestationen och minskar risken för skador avsevärt. 

Det spelar ingen roll hur starka dina armar är när du stakar, om inte bålen orkar hålla emot ordentligt när hela din kroppsvikt faller över stavarna. Mycket kraft går till spillo om inte bålen är stark och stabil. Bålen är länken mellan armar och ben. Om den roterar för mycket när du åker skate uppför en backe, går också kraft till spillo.

Under sista åren av min elitaktiva karriär gjorde jag en funktionell rörelsescreening (FMS) för att se vilka svagheter jag kunde förbättra. Jag och många andra skidåkare är dåliga på att aktivera de djupa tvärgående magmusklerna som stabiliserar bålen. Nästan alla är också stela och korta i höftböjarna. Jag tror att det delvis kan bero på att vi vet att vi behöver vara starka i bålen och tränar mycket mage, men många av de styrkeövningar vi gör tar väldigt mycket på höftböjarna, och ganska lite på de inre magmusklerna.

Här är några övningar som jag fick jobba med efter min FMS, som jag fortfarande underhåller ungefär en gång i veckan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar