måndag 9 november 2009

En grå dag

I helgen har mina kära vänner Erica och Frida hälsat på. Det har varit intensivt och massor av mys. Bland annat Ensam mamma söker, glögg, kinamat, sushi, film, Idol, skidåkning, skvaller..

Idag har jag varit rastlös. Cyklade till skolan och lämnade tillbaka en bok i morse. Sedan cyklade jag en ganska lång omväg hem. Jag frös när jag kom hem så la mig under täcket och såg extramaterialet av Ensam mamma söker. Dom är så söta och kära, haha! Sedan åt jag lunch, diskade undan, betalade räkningar, kollade lite på vad man kan köpa för julklappar, damsög, skurade och plockade undan alla kläder som låg i en stor hög. Ändå känner jag mig lat. Aldrig nöjd.

Skolan började 15.45 och slutade 18. Den tiden är inte min hjärnverksamhet på topp kan man säga. Tankarna vandrar liksom bara iväg, även fast jag bestämmer mig för att fokusera och lyssna. Jag läser socialpsykologi. Hade längtat efter lite socialt umgänge hela dagen och sett fram emot att träffa klassen, men väl där orkade jag inte vara trevlig. Varför är det så? När man läser socialpsykologi borde man bli social. Eller extrovert som det heter. Fina ord använder dom..

Har lärt mig lite intressanta saker i alla fall:
  • Om du ber någon först om en liten tjänst som de går med på är chansen stor att de går med på en lite större tjänst också. Chansen är mycket större än om du ber om den stora tjänsten på en gång.
  • Om du först ber någon att göra någonting som är orimligt jobbigt, så att personen säger nej, är det ganska troligt att du kan få personen att göra någonting som är lite mindre jobbigt (eftersom man får skuldkänslor när man säger nej.)
  • Om du imiterar en persons kroppspråk (utan att personen lägger märke till det) är det mycket troligt att personen kommer att gilla dig.
Kan ju vara lite skoj att undersöka om det fungerar. Men om man funderar ett tag så tror jag att det är knep som används hela tiden omedvetet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar