torsdag 12 november 2009

Snart är det tävlingspremiär

I morgon åker jag till Bruksvallarna. Är ganska nervös och mycket förväntansfull inför min första tävling som senior. Pirrpirr i magen! Det är över 80 anmälda i tjejklassen. Jag berättar hur det går sen.

Idag har jag gjort ett grupparbete - en fältstudie. Vi försökte undersöka fördomar. Oj, vilket kaos det har varit! Men ganska så kul och lärorikt. Åldersgruppen 40+ var den som var minst tillmötesgående mot oss. De ville inte fylla i vår enkät och var ganska misstänksamma. Det kanske beror på att vi stod på stan och att alla var på väg någonstans. De har ju faktiskt ett jobb att sköta. Men en halv minut borde man väl kunna avvara? Efter 10 nej på rad provade jag en annan taktik: "Hej, får jag ställa en oförskämd fråga? Hur gammal är du?" "53" svarar damen lungt och ser lättat ut att det inte var något jobbigare jag undrade. "Perfekt! Då är du den jag söker.." fortsätter jag och hon går med på att hjälpa till. "Foot in the door"-teorin tror jag det heter. Be om en liten tjänst först så är det lättare att få personen att gå med på en större tjänst sen. Prova!

Tjingeling!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar