söndag 12 februari 2012

Teknikträning

I veckan har det varit stort fokus på skatetekniken. Jag fick hjälp av Elbert i onsdags och vi filmade och tittade, testade och kände. Teknikträning är en svår konst utan facit, och ingen tränare säger samma sak som någon annan, även om de kanske menar precis samma sak. Det gäller att förklara en rörelse eller känsla på ett sätt så att åkaren förstår. Det kan man göra genom att visa själv och åka framför åkaren, visa vad man menar genom att filma åkaren på plats , förklara med ord, låta åkaren testa själv och känna sig fram och säkert på många andra sätt. Dessutom är svårigheten att vi alla är så olika och alla ska inte åka likadant. Det som är bäst för mig behöver inte gå fortast för någon annan.

Onsdags var en riktigt fin vårvinterdag. Snötäckta granar, -9 grader och strålande sol. Passet gick från att kännas ganska hopplöst till att övergå till en wow-känsla! Vilken lycka och vilket självförtroende man får när man känner att det här kan gå riktigt bra! Nu utnyttjar jag ju faktiskt min längd och storlek mycket bättre. Det var länge sedan det var så kul att åka skate och nu ser jag fram emot 5 km skate minst lika mycket som 15 km klassiskt nästa helg i Ulricehamn. Blir spännande att se om den här sköna känslan syns med ett kliv framåt i resultatlistan. Jag blir förvånad om det inte gör det..

Idag har Knappen och jag åkt skidor på morgonen och strax ska jag ut i solen igen och själv vara tekniktränare åt en tjej som ska åka Vasaloppet om några veckor. Det här är hennes första säsong på skidor så jag hoppas att jag kan dela med mig av min passion och hjälpa till att göra de 9 milen till en lite bättre upplevelse. Det är nyttigt för mig att fundera lite på hur man egentligen gör när man åker och se på andra hur de kan utvecklas. Det hjälper mig att få bättre förståelse för varför jag gör som jag gör och reflektera över om det verkligen är bra.

1 kommentar:

  1. Vad roligt att du kommer framåt. Lasse Karina Harri och jag var på Bråviken och pimplade strömming i ett strålande soligt väder öch så nappade det bra

    SvaraRadera