lördag 4 februari 2012

Terese och Sofies USA-limpa

Mitt cykellås gick i tusen bitar (nästan) för att det var så kallt igår!
I dag var det -29 grader ute och jag konstaterade nöjt att jag hade valt rätt dag att vila på. Jag har inte lämnat lägenheten mer än fram och tillbaka till tvättstugan och soprummet. Jag har hunnit med att tvätta, städa, baka, pyssla (jag ska visa sen när det är klart) äta lunch och mysa med Christina och så har jag även pluggat lite lite.

Det här är brödet som jag har bakat idag. Det bakade jag och Sofie alltid när vi var i USA, för brödet där kändes gummiaktigt och möglade aldrig fast man hade det i skåpet i flera veckor. Det är inte okej.. Men det här är himla enkelt och gott så jag tänkte dela med mig av receptet.

  • 2 dl havregryn
  • 5 dl mjöl
  • 1 dl krossade linfrön
  • 1 dl nötter (jag använde mandlar idag men oftast tar jag valnötter)
  • 1 dl russin (och/eller torkade aprikoser)
  • 2 tsk bikarbonat
  • 1 tsk salt

  • 4 dl yoghurt (fil funkar också)
  • 1 msk honung
  • 1 mosad banan (eller 1 dl lingonsylt)

  • Smör och ströbröd till formen

  1. Blanda alla torra ingredienser 
  2. Rör ner resten av ingredienserna
  3. Häll smeten i en smörad och bröad brödform
  4. Grädda i en timme nertill i ugnen i 200 grader celsius (eller 392 grader fahrenheit om du är i USA och inte gillar brödet där)

1 kommentar: