onsdag 18 april 2012

Proteintillskott, kött och risken för doping

I morse när jag som vanligt lyssnade på morgonpasset i P3 hörde jag på nyheterna att idrottare i Kina avstår från att äta kött fram till OS eftersom det finns risk att de åker dit i dopingkontroller. I Kina används otillåtna, dopingklassade medel i uppfödning av djur. I stället äter de aktiva proteinpulver och fisk för att få i sig protein. Här är en notis från Dagbladet om detta.

Det är lite komiskt tycker jag, med tanke på att det är precis tvärt om här i Sverige. Elitidrottare vågar inte använda kosttillskott på grund av risken för att det innehåller doping. Jag har blivit fostrad inom idrotten sedan unga år att kosttillskott är helt onödigt och en stor risk. Men å andra sidan är Gainomax och sportdryck helt okej. Det är ju också kosttillskott. På senare tid har frågan även varit väldigt aktuell i media och den vanligaste uppfattningen som delas av många elitidrottare är nog den som SVT visar i den här intervjun med Helena Ekholm: 


Jag har fått en påse proteinpulver och en påse snabba kolhydrater som jag självklart är lite skeptisk till om jag vågar använda nu. När jag besökte hemsidan till tillverkaren möts jag av produkter som KCGR2 "En uppdaterad värsting för dig som inte tror på begränsningar:" och INSANE "for the beast within". Det känns inte direkt mer övertygande. Men jag möts också av en bild på Svenska Alpina Skidlandslaget som "har valt Fairing som exklusiv leverantör av kosttillskott". Nu höjs förtroendet något.. 

Jag mailade till en anställd på RF som arbetar med dopingfrågor och utbildning kring doping för att se vad han hade att säga. Svaret blev att dopingrisken är låg när de gäller de produtkter jag nämner men att det ändå inte är befogat att använda. Han betonade även att jag är ensam ansvarig för vad jag får in i kroppen och får själv ta konsekvenserna av dopingprov.

Jag vet inte riktigt vart jag vill komma, men jag tror inte att det behövs kosttillskott för att bli framgångsrik elitidrottare. Vanlig varierad och näringsrik kost är säkert fullt tillräckligt och kanske betydligt bättre i många avseenden. Men att inta en viss mängd kolhydrater och protein nära inpå träning för att få optimala träningsresultat är de flesta överens om att det är viktigt, och nog skulle pulvret kunna underlätta måltidstimingen i vissa lägen. Är rädslan för proteinpulver befogad, eller borde vi kanske också oroa oss mer för vanligt kött? 

1 kommentar:

  1. Det är kul att läsa din blogg och se alla fina bilder. Fortsätt så. Håller tummarna för att du får en fin helg i snö och sol. Men om du väljer att följa med oss söderut blir det säkert sol och socialt umgänge och kanske lite caddying :-) /Mams

    SvaraRadera