söndag 12 maj 2013

Smarriga rödbetscupcakes


Jag älskar morotskaka och har funderat mycket på att testa att byta ut morötterna mot rödbetor. Sagt och gjort - hos En smaksak hittade jag ett recept som jag tyckte såg bra ut, men såklart var jag ju tvungen att ändra lite. Är inte min starka sida att hålla mig helt till receptet. Hoppades på lite rosafärgad smet, och det fick jag också! Det vart riktigt riktigt gott, mmm älskade frostingen!! Så här gjorde jag:

  

1,5 dl rapsolja
4dl finrivna rödbetor   
2 ägg
1,5dl brun farin
0,5 dl socker
2 tsk kanel
1 tsk kardemumma
1 tsk ingefära
2,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Frosting:
2 dl grädde
200g mascarpone (eller philadelphia)
1,5 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
2 msk pressad citronsaft (valfritt)

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg, socker, och farin lite lätt och blanda sedan ner rödbetor och olja. Blanda resten av ingredienserna i en annan skål och rör sedan i det i smeten. Häll upp i muffinsformar och grädda i ca 20 min. Låt svalna innan frostingen spritsas på.

Vispa grädden till fasta toppar och vispa sedan mascarpone, florsocker och vaniljsocker i en annan skål. Vispa sedan ihop krämen med grädden och smaka av med pressad citron. Jag har dekorerat med jordgubbsströssel och chokladbokstäver som jag hittade i bakhyllan.

1 kommentar:

  1. När du skickar så fina bilder på muffins måste jag ju prova det.

    SvaraRadera