torsdag 18 september 2014

Finfrukost - Overnight Oatmeal

Frukosten är dagens viktigaste mål, för då gäller det att fylla på kolhydratdepåerna som har blivit tömda efter en natts fasta. Är alltid sjukt hungrig när jag vaknar, och har aldrig förstått hur man kan hoppa över det målet..Jag är lyckligt lottad och blir ofta bjuden på frukost av Knappen som går upp lite före mig när han jobbar. Oftast blir det gröt, en äggmacka och en smörgås med keso, egenodlade groddar och en skinkskiva. Men just nu är vi inne i en period med overnight oatmeal. Perfekt för den morgontrötta, för det är bara att plocka fram ur kylskåpet och äta. Det känns som en lite somrig frukost eftersom den är kall. Jag åt detta mycket när jag var i USA, där var det alltid sommar. Brukar också förbereda det på kvällen innan om jag ska träna ett tidigt pass före skolan så jag kommer ut fort. Nu till receptet:

Häll 1 dl havregryn i en skål/ett glas/en kopp (det är mysigt att äta ur en kopp på nå vis). Häll på russin, kanel, pumpakärnor, valnötter och lite blåbär från frysen. Häll över mjölk så att det nästan täcker, rör runt lite, och ställ in i kylen. Nästa morgon har havregrynen sugit åt sig lite av mjölken. Jag tycker det är gott! Prova med kokos, mango, linfrön och andra nötter och bär för variation.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar