tisdag 16 juli 2013

Mördarstyrka och Pulled Pork

Jag är i ett mycket regnigt Boden hos Knappens föräldrar just nu och tog i förmiddags tillfället i akt att testa mitt nya styrkeuthållighetsprogram på gymmet här i morse. I vanliga fall är det styrka med tunga vikter och få repetitioner (ca 4) som gäller för att förbättra maxstyrkan, eller med halvtung belastning och riktigt snabbt (ca 6 repetitioner) för att träna explosivitet. Syftet med dagens pass var att riktigt trötta ut muskelgrupperna, en i taget för att komma åt varje del mer än vad jag kan göra när hela kroppen används samtidigt. 30 repetitioner med förhållandevis lätta vikter (oftast bara egna kroppsvikten så programmet kan göras vart som helst). Det känns lätt det första 10 repetitionerna och sen börjar tröttheten verkligen smyga sig på. Jag tror aldrig jag har mått så illa förut av att träna. När jag kom hem utpumpad och nöjd fick jag som belöning äta lite av gårdagens rester till lunch. Pulled pork är verkligen min nya favoritmat, som räcker till många och är så enkelt att laga det är löjligt! 

Ingredienser:
Fläskkarré utan ben ca 1,5-2 kg
En flaska bbq-sås
Tillagning: Sätt ugnen på 150 grader, lägg lite bbq-sås i botten på en gryta, lägg i köttbiten, häll på resten av såsen och tillaga i ugnen i ca 5 timmar. Efter 3 timmar brukar jag dela isär köttbiten i några mindre bitar så att allt täcks av sås. Mot slutet faller köttet isär hur lätt som helst med hjälp av två gafflar. Då drar jag isär allt kött och ställer in grytan en liten stund till om det är väldigt rinnigt så att vätskan sugs upp mer av köttet.

Här åt vi köttet i hembakade pitabröd med majs, blandade salladsblad, rödlök, champinjoner, tacosås och en hel del annat gott. I går bjöd vi på det precis som tacos i tortillas. Det kan även ätas med bara grönsaker som en sallad eller så har ni säkert egna idéer. Måste testas!

1 kommentar:

  1. Det skall jag prova, låter mycket smarrigt.HA SKÖNA DAGAR I Boden.

    SvaraRadera