måndag 19 maj 2014

Fiskgratäng med äpple, paprika och sweetchilisås

Här är ett lite omgjort recept ur boken Supermat av Helena Nyblom. Där heter receptet Torskfilé i tomatsås, men jag gjorde om namnet också. Jag följer ju som bekant aldrig recept till 100%, och jag vill dela med mig av min version för det blev så väldigt gott. En ny favorit helt klart.

400g valfri fisk (jag har använt både lax och vit fisk)
1 tomat i tärningar
1 paprika i tärningar
1 äpple i tärningar
1/2 purjolök i skivor
3/4 dl sweet chilisås
3 dl grädde
salt och peppar
dill fryst eller färsk

Lägg fisken i botten på en ugnssäker form. Lägg på alla grönsaker och äpple. Blanda sweet chilisås, grädde och dill och häll över fisken. Grädda i 30 min i 200 grader och servera med råris.

I helgen bjöd vi på detta och då testade vi med en burk kokosmjölk och lite sweet chilisås och röd currypasta i stället för grädde, sweet chili och dill. Det vart också väldigt gott.

Smaklig måltid!



1 kommentar:

  1. Det skall jag prova på måndag, tack för förslaget.

    SvaraRadera