måndag 4 mars 2013

Mina hjältar!

Klockan ringde klockan 5 i går morse. Vi laddade alla med grötfrukost inför en lång dag och sedan bar det av i bilen mot starten i Sälen. Det såg ut att bli en bra dag för ett Vasalopp.  Vi tog en väldigt bra genväg dit och behövde inte köa särskilt länge, vi hittade en bra egen parkering och Knappen och mamma gick sista biten över älven bort till starten. Jag och pappa stannade i bilen en stund för att sedan få bevittna starten live från sidan. Men snart ringer telefonen för att mamma har fått med sig fel skidor! Tur att hon har en snabb dotter som kunde springa och rätta till det problemet.
 Massor med skidåkare och dubbelt så många skidor. Dessa tappra stod nästan längst bak och fick åka 1,7 km redan innan de kommer fram till startlinjen talade en av mina skidskoleelever som jag träffade där om för mig.

 Perfekt utsikt över hela startfältet! Det var mäktigt att se alla åka förbi. Men det är kanske nästan ännu bättre på tv. Kul att få uppleva båda sidor. Nästa gång jag är här hoppas jag att jag står där och stampar och väntar på att få komma iväg.
 Efter starten åkte jag och pappa iväg för att åka kalven runt i Tandådalen. Vi var fösta bilen på parkeringen och rätt så ensamma i de nypistade spåren.
 Efter vårat lilla träningspass hoppades vi att trafiken skulle vara rätt så lugn så att vi skulle kunna åka och heja på vårt team. Men skidåkarna åkte fortare än vi i bilen bitvis i de långa köerna. Vi följde våra åkare i appen, och lyssnade på Vasaloppsradion.
 I Evertsberg hann vi heja på mamma och ge henne en egen vätskestation och lite massage.
Sedan åt vi lunch och såg lite av Johan Olssons fantastiska lopp.

 Jag hann nätt och jämt ta emot Knappen i målområdet. Fick hoppa ur bilen och springa till upploppet. Han ser ofärskämt pigg ut va? Jag är så stolt, nu är han en riktig man. Så här säger han om loppet:

"Mina Atomic SkinTec fungerade utmärkt liksom mina nya fina Kraftsstavar. Kuzmin-sicklingen kompletterades med lite fluorvalla (tack Mats och Terese ) för att säkra glidet hela vägen. Dock vill jag tillägga att om man nu nödvändigtvis ska slita 7 timmar på skidor så föredrar jag topptur för då väntar iaf ett långt åk nedför istället för ett sketet diplom som bara visar att brorsan var 53 sekunder snabbare :-)"

 När Knappen for och duschade solade vi oss lite i bilen och sov en stund. Det är tungt att vara servicepersonal.
Jag glömde ta kort på mammas målgång så jag tog ett på TVn när vi kollade SVTplay i efterhand. Där finns alla åkares målgångar.

Min tappra mamma var ute i knappt 10 timmar och det började skymma mot slutet. Vilken prestation alltså att åka så länge i sladdriga spår. Men jag tror att hon hade det väldigt kul och hon kvittrade och pratade med alla hon åkte i närheten av. Mamma har skrivit en liten sammanfattning av dagen. Hon är så rolig för när hon ramlade så låg hon kvar och vilade en stund..


Smågan:              45 min på första 2 km. I backen småpratade jag med Micke Ryqvist och hans dotter Johanna. Det var en ny upplevelse för honom att köa där, han har tidigare åkt Vasaloppet i startled 1 och 2.
Mångsbodarna: Här åkte jag problemfritt.
Risberg:              Inga incidenter – Gustav Lerman och Malin körde ikapp och förbi mig – rätt segt i slutet av sträckan
Evertsberg:        Här var jag trött men jobbade på – hoppades att Terese och Mats skulle finnas vid kontrollen – och det gjorde dom. Med sportdryck och energikaka och lite rygg- och armmassage.
Oxberg:              Mycket nedförsbackar, men också uppför upp mot kontrollen. Kändes nog helt ok.
Hökberg:            Här ramlade jag i en nedförsbacke och ’tappade tid’ blev liggande och vilade säkert flera minuter – det var skönt, men jag var jättetrött.
Eldris:                     Långsam km-tid beror på att jag stannade på Preems 74 km kontroll och tog axel och stjärtmassage – säkert 30-40 minuter blev jag där – hade nog kunnat kämpa mig i mål ändå, men med denna behandling blev resan något behagligare.
Mål:                        Sista 9 km minns jag inte mycket av – händerna började dunka (blåsor hade bildats), fötterna var bortdomnade, och jag ville bara komma i mål.

Efter målgång möttes jag av Terese och Mats och friterade munkpinnar – Gott!
Busstransport till dusch/ombyte/middag bestående av kycklinggryta och öl (hade en starköl i duschen också).
Busstransport tillbaka till målet – hämta skidorna – gå över vägen till bilen som var parkerad vid nummerlappsutdelningstältet.
20.00 startade hemresan och 00.30 kom jag i säng.
 Tack valla- och serviceteam för en bra helg!

2 kommentarer:

  1. Kul reportage - min sammanfattning var kanske tänkt för 'internt bruk', men när jag läser det så här så var det rätt kul att du publicerade det.
    Ni var bästa serviceteamet - å det såg hemskt jobbigt ut atr ligga i bilen och sola :-). /Mamma
    som nu är på väg till simhallen för att bli av med slaggprodukterna som finns kvar efter 'afrikansk dans' i går kväll.

    SvaraRadera
  2. Ett mycket bra repotage som du har gjort. Det var nästan som man var där själv.

    SvaraRadera