söndag 3 juni 2012

Att göra sitt bästa

Under min uppväxt har jag upprepade gånger från olika håll blivit tillsagd att göra mitt bästa. I skolan, i skidspåret och vad det än gäller så är det viktigaste att alltid göra sitt bästa. Jag är en sån som lyssnar och tar åt mig av vad folk säger och jag gillar att vara duktig, att vinna och att vara bäst. Det här har gjort att jag under många år har känt mig väldigt otillräcklig. Jag har haft en känsla av att jag aldrig har kämpat tillräckligt hårt. För man kan ju alltid göra saker lite bättre. Förbereda sig lite mer. Vara mer påläst, plugga några timmar till innan ett prov, ägna några timmar till åt att träna, planera och utnyttja sin tid lite bättre. Det går inte att vara perfekt. Det är helt ouppnåeligt. Det är så jag tolkar att det går till när man gör sitt bästa.

Som ni märker så har jag tänkt på det här en del. På gymnasiet började en tanke gro. Jag började inse jag att jag inte mår så bra att tänka så här. Nu har jag börjat fundera på vad som är viktigt i livet. Är det viktigaste att vara bäst på allt? Är det viktigt att alla älskar mig? Är det värt att planera sin tid in i minsta detalj för att kunna känna att man har gjort sitt bästa jämt. Nej, nej, nej. Det viktigaste är att jag mår bra, är lycklig och trivs med mig själv. Det är viktigt att omges av människor som får mig att må bra och att jag kan få människor jag bryr mig om att må bra. Vad är viktigt i ditt liv? Vad vill du prioritera?

Så jag har börjat omvärdera uttrycket att göra mitt bästa. Jag försöker leva i nuet och om jag gör det inser jag att jag gör mitt bästa. Så här menar jag: Just nu gör jag något som känns betydelsefullt och jag gör det för att det är viktigt för mig. Just nu när jag sitter och pluggar gör jag vad jag kan för att lära mig. Just nu när jag tränar eller tävlar så gör jag allt för att åka så fort som möjligt eller få ut det jag har tänkt av passet. Just nu när jag inte gör ett jota så gör jag det för att det får mig att må bra och det är ju ändå det viktigaste. Just nu när jag umgås med min familj eller mina vänner så laddar jag batterierna med massor av lyckoenergi och det får mig att prestera bättre i morgon. Det är lättare att vara nöjd över det jag gör med den här inställningen och jag känner att jag duger. Jag gör mitt bästa.


1 kommentar:

  1. Du är den bästa, och jag vet att du alltid gör ditt bästa. Det får du aldrig tvivla på.
    1000 kramar från mamsen.

    SvaraRadera