måndag 4 juni 2012

Citronpaj med jordgubbar och kiwi

I dag har jag tränat impulser, skate och stakning och sedan styrka på IKSU. Sen har jag lämnat i den sista examinerande uppgiften för terminen. Så skönt med sommarlov. I morgon har vi en redovisning och sen är det ledigt. Då ska jag och Knappen åka till Boden till svärföräldrarna och bli ompysslade...

Emilia bjöd mig på mat i fredags och efterrätten var något utöver det vanliga så jag tänkte dela med mig av receptet. Kanske passar bra att bjuda på på nationaldagen på onsdag. Det tänker jag göra!


Deg
3 dl mjöl
150 g smör
1 msk socker
1 msk vatten

Blanda ihop ingredienserna och ställ degen kallt en stund. Förgrädda skalet i 15 min på 225 grader.

Fyllning
3 ägg
1 lime (skal och saft)
1 citron (skal och saft)
2 dl grädde
2 dl socker

Vispa fyllningen skummig i ca 2 min. Häll fyllningen på pajskalet och grädda på 175 grader i 30 min.
Låt svalna (om du kan hålla dig, det kunde inte vi.) Garnera pajen med skivade jordgubbar och kiwi!

3 kommentarer:

  1. Den såg jättegod ut! Den gör vi imorgon, fast kanske inte - på två personer blire nog lite mycke..... /mams

    SvaraRadera
  2. Det låter smaskigt. Jag var på tjejkväll på Sundbyholms travbana igår kväll. Lasse hade bjudit några vänner till mig Karina, Eva och Birgitta, jag visste ingenting det var en riktig överraskning.

    SvaraRadera
  3. Jag gjorde den i dag, och det blev riktigt gott! Tack för tipset! :9

    SvaraRadera