onsdag 23 oktober 2013

Styrketräning del 1 - Intro

Nu är det dags för lite mera träningslära! Jag har fått några hejarop från några som gillar min nya kategori, och ni får gärna ge mer feedback och ge förslag på vad jag ska skriva om. Nu närmast har jag tänkt skriva en liten serie om styrketräning. Det låter kanske inte så komplicerat. Är det inte bara att lyfta lite vikter och så blir man stor och stark? Eller känner du dig helt vilse på gymmet bland alla som går runt där världsvant och flexar musklerna, och tycker du att det är helt förvirrande det här med hur många reps och set man ska göra och vilka övningar som är bra? Vissa som tränar mycket konditionsidrotter där man måste bära på sin egen kroppsvikt kanske inte vill träna styrka för att de inte vill lägga på sig muskler. Men man kan faktisk bli starkare utan att bli större, och jag ska förklara hur. Andra kanske tränar och tränar och känner att de inte gör några framsteg längre. Det kanske är dags att öka belastningen!

I min styrketräningsserie kommer jag att ta upp:

  • Styrketräning del 2 - Hypertrofi
  • Styrketräning del 3 - Maxstyrka
  • Styrketräning del 4 - Explosivitet (Power)
  • Styrketräning del 5 - Min styrketränining - Underhållande styrka och övningsordning
  • Styrketräning del 6 - Uthållighetsstyrka och cirkelträning 
  • Styrketräning del 7 - Bålstyrka
  • Styrketräning del 8 - Periodisering och kombination av kondition och styrka

Det finns så många delar att ta hänsyn till när man utformar ett träningspass och upplägget är avgörande för hur resultatet blir. Exempelvis val av övning, i vilken hastighet du utför övningen, hur många repetitioner du gör, och hur många set. Hur länge ska du vila mellan seten? Hur många pass i veckan ger bäst effekt?

Den här serien om styrketräning kommer inte bara vara för skidåkare, utan det gäller för alla, och jag hoppas många kommer att ha nytta av detta. Jag kommer i varje del att beskriva styrketräningsformen, ge en fysiologisk förklaring till hur den fungerar och ge några eller något exempel på övningar. Övningarna kommer mestadels vara tagna från min egen träning och därmed passande för längdskidåkning. Jag ser fram emot att skriva det här. Trevlig läsning! 

Avslutar med lite inspirationsbilder på temat: "Man tager vad man haver!" Stockar och stenar..




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar