onsdag 28 september 2011

Motivation

Lugn, ni kan va lugna. Jag är supermotiverad! Men det är inte alltid man är det, och jag känner igen mig lite i den här bilden. Det händer då och då att man gärna skulle vilja att man ville.. Igår var jag på en föreläsning om motivation, stress, hur man kan tänka rätt, samt hur man får livspusslet att gå ihop.

Jag är elitidrottsstudent på Umeå Universitet. Det innebär att man skriver på ett avtal med skolan som ger en rätt till att anpassa sina studier så att man kan kombinera plugg och elitsatsning på sin idrott. Det kan till exempel innebära fördröjd studietakt, att skriva en tenta på annan ort eller vid ett annat tillfälle, eller att man får göra en individuell uppgift om man inte kan medverka vid ett obligatoriskt seminarium eller i ett grupparbete. Den här möjligheten är väldigt unik för Umeå, och jag som håller på med längdskidåkning har även en tränare via universitetet, en styrketränare, gemensamma träningspass och möjlighet att få göra olika tester i idrottslabbet. Det är väldigt inspirerande att få vara en del av den här verksamheten.

Men det gäller att få allt att gå ihop. Därför hade vi en nätverksträff för alla elitidrottsstudenter igår där vi först fick en liten föreläsning av en psykolog och sedan fick vi möjlighet att utbyta erfarenheter med varandra. De äldre studenterna hade många tips på hur dom har löst sin situation. Men det finns ju verkligen inte en väg som passar alla. Så idag har jag suttit med min studievägledare Pernilla och planerat lite inför framtiden. Det bästa som vi kom fram till då var att jag troligtvis kan tillgodoräkna mig kurser eller delmoment i kurser som jag har läst tidigare i Östersund och i USA. Det var verkligen en positiv överraskning. En annan sak som kanske blir aktuell är att jag läser en kurs på distans och halvfart i vår  under tävlingssäsongen när det blir mycket resor, och kanske senare en sommarkurs i idrottsmedicin.

Nu ska jag ut och springa, men tänkte först dela med mig av några knep som vi kom fram till igår när motivationen inte är på topp:

  • "Jag måste göra det här!" Det är vanligt att man säger så, eller tänker så. Men de enda sakerna man måste göra i livet är att välja, ta konsekvenserna av sina val, och att dö. Resten är faktiskt egna val. "Jag vill göra det här!" "Jag ska göra det här!" Det är ett sätt att tänka på som gör det mesta lite lättare och mer meningsfullt. Ibland kan det vara bra att reflektera över hur man tänker och hur man väljer att formulera sig.
  • Om det är som på bilden där uppe, att man fastnar i soffan i nått slags koma, då är det bara att göra. Som elitidrottare är det inte alltid så att man är supersugen på att springa 2 timmar i spöregn och 5 plusgrader. Men när man väl har kommit igång så vet man att det släpper och att det faktiskt till och med kan vara skönt. Det är värre att tänka på vad man "måste" göra än att bara göra det!
Det var dagens pepptalk! Våga misslyckas också, superviktigt! Visste du om att du har misslyckats ungefär 699 gånger med att resa dig upp att gå? 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar