torsdag 20 september 2012

Att gå sin egen väg

Jag vill ju bli en riktigt jäkla grym skidåkare. Gärna bäst av alla. Få stå högst upp på pallen och veta att idag, just idag är jag snabbast. Den känslan är svårslagen. Hur jag ska nå dit har jag frågat mig själv många gånger. Träna mer än alla andra är väl det självklara svaret för en längdskidåkare. Man ska träna så många timmar som möjligt och samtidigt hålla sig frisk och hel. Ibland så får jag nästan känslan av att vi tävlar i vem som tränar flest timmar i högst tempo. Men för mig är svaret i stället att jag ska träna smartare och hitta ett sätt som är rätt för mig, och för att göra det krävs det disciplin. Det är väldigt svårt att inte snegla på konkurrenterna och påverkas av vad de gör. När man älskar att träna så måste man ibland hålla sig i kragen för att hålla sig till planen och inte göra lika som nån kompis. I våras gjorde jag och mina tränare om träningsupplägget ganska radikalt. Veckans tester har visat väldigt tydliga resultat att sommarens träning har gett resultat. Jag känner mig starkare och bättre än någonsin. Vi har även analyserat med hjälp av FunBeat hur snittpulsen och hastigheten har utvecklas i sommar. Jag har åkt snabbare och snabbare medan pulsen har blivit lägre och lägre. 
Snittpuls på mina skatepass, månad för månad i sommar.

Snitthastighet på mina skatepass, månad för månad.
Jag är stolt över att jag vågade göra nått nytt på mitt eget sätt. Jag är otroligt glad över att jag omges av människor som vågar tänka annorlunda och som har lett mig in på rätt spår. Jag är grymt taggad inför tävlingssäsongen. Jag tänker fortsätta gå min egen väg.

3 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Riktigt roligt att läsa vad du har åstadkommit. Känns som du har hittat din inre motivation i träningen ;) // Rickard Dahlgren

    SvaraRadera
  3. Roligt att du tycker att träningen har gjort resultat. Önskar dig framgång i skidspåret, jobba på som du gör och att det känns bra. Kram mormor

    SvaraRadera