tisdag 9 oktober 2012

Laga egen Sushi

Nu kommer Tereses sushiskola som utlovat. Jag beskriver hur jag brukar göra, jag säger inte att det är helt rätt men jag vill inte krångla till det för mycket och jag tycker att det blir jättebra. Alla ingredienser finns i de flesta matvarubutiker.

Det här behöver du ha hemma för att laga 4 stora portioner sushi:

Riset
6 dl Grötris eller sushiris
1 dl Risvinäger
0,75 dl Socker
1 tsk Salt

Fyllning
1 Gurka
1 paket Crabsticks
1-2 Avokado
1 fryst Laxfilé
Wasabi (grön pepparrot)
Ev. Philadelphiaost, morot, äpple, sparris eller egna idéer

Övrigt
Noriblad av rostat sjögräs
Inlagd ingefära
Japansk soya (Inte kinesisk!)


1. Börja med att koka riset. Det behöver man förbereda några timmar innan man ska äta så att det hinner svalna till rumstemperatur. Sushi betyder just surt ris och det smakar lite surt, sött och salt. Egentligen ska man skölja riset innan man kokar det, men jag brukar oftast strunta i det. Jag kokar upp 6 dl grötris med 8 dl vatten och  låter det koka i ca 20 min på låg värme. Under tiden värmer jag ihop risvinäger, socker och salt i en kastrull så att det löses upp i vätskan och sedan låter jag det svalna något. När riset har kokat klart låter jag det vila i ca 15 minuter. Sedan är det dags att hälla över risvinägerblandningen på riset och röra om försiktigt. Lägg sedan upp riset i till exempel en ugnsform om ni vill att det ska svalna snabbare. Man kan täcka över det med en handduk så att det inte torkar.

2. När det sedan är dags att göra i ordning själva bitarna är det roligt om man hjälps åt några stycken. Det är liksom halva grejen att umgås runt matlagningen tycker jag. Många som är skeptiska mot sushi och "rå fisk" blir mer positiva när de själva har lagat det och uppskattar att veta vad som är i. Strimla gurkan i långa strimlor. Man kan också ha äpple, morot, lättkokt sparris eller minimajs. Det är gott med något tuggmotstånd i rullarna. Skär upp avokado i strimlor och skär den halvtinade laxen både i tunna skivor (till nigiri) och i strimlor (till maki). 



3. Nu är det dags att göra maki. Det är en rulle av sjögräs och ris fylld med grönsaker och fisk. Börja med att hälla upp en liten skål med kallt vatten. Vattnet används för att doppa händerna för att lättare kunna hantera det klibbiga riset. Lägg ett noriblad med den blanka sidan nedåt på en skärbräda. Blöt händerna och tryck ut ett tunt, jämt lager med ris på 2/3 av sjögräsbladet som på bilden. Sedan placerar man en strimla crabfish, gurka, avocado och philadelphiaost (eller vad man vill ha) och slutligen en tunn tunn sträng av wasabi mitt på riset. Carro här på bilden har valt att fylla sin rulle med riktigt mycket gott! Tänk på att wasabi är starkt, så ta inte så mycket första gången. Det är enkelt att lägga på lite extra i efterhand på varje bit i stället när man äter om det blir för lite. När man har lagt på fyllningen doppar man fingrarna i vatten och fuktar försiktigt den delen av bladet som inte är täkt med ris. Sedan rullar man ihop den, låter den ligga medan man gör några rullar till, och sedan skivar man upp innan servering.


4. En annan slags bitar är riskuddar och kallas för nigiri. De formar man till avlånga, ganska fasta bollar i ena handen. Kom ihåg att blöta handen så att inte allt ris fastnar. Kuddarna toppas med lite wasabi, en skiva lax eller en bit avokado.


5. Nu är det färdigt att äta. Lägg upp en klick wasabi, några bitar ingefära och en liten skål med soya på varje tallrik. Ät sushin med pinnar eller med händerna. Blanda i lite wasabi i soyan med pinnarna. Doppa en bit sushi i soyan och ät hela biten i en tugga. Mellan varje bit kan man äta lite ingefära för att neutralisera smaklökarna.

Hoppas ni gillar det! Många som bara har ätit på restauranger blir förvånade att det blir såpass bra. Jag tyckte inte att sushi var så jättegott första gången, men sedan blev det godare och godare för varje gång.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar