söndag 13 januari 2013

Hemlagad tacos

Det har varit en tävlingsfri helg hemma i Umeå. Det är mycket plugg just nu, och mitt fokus är mest på SM. Jag har faktiskt släppt plugget helt i helgen och bara varit med Knappen, åkt skidor, ätit god mat och hejat på Linn och de andra framför TVn. Första pallplaceringen i världscupen för Linn och Magda och Stina idag. Riktigt kul att se, och riktigt sugen blir man att få chansen att göra samma sak. 

Helgen har varit riktigt bra, kall och solig. I lördags körde jag  en träningstävling mot Carro, Malin och Linnea på Gammlia och förutom att fötterna försvann helt så kändes det bra. Idag har vi testat spåren på Gimonäs, och där var det ett väldigt mysigt platt 9 km långt spår som slingrade genom skog och över myrar. Perfekt för ett lugnt distanspass. 

Så till det viktiga med det här inlägget. Jag vet att vissa hade önskat sig en del två på sushiskolan, men nu blir det i stället Tacos! Jag och Knappen valde ett lättsamt nyårslöfte i år: nämligen att  inte köpa tacokrydda till köttfärsen. Den verkar innehålla en del onödiga saker, och huvudingrediensen är druvsocker. Vi gör det bättre själva tänkte vi. Kryddan som ger själva smaken är ju spiskummin.  Efter en del sökningar bestämde vi oss för 4 enkla grundingredienser att blanda med köttfärsen:
  • Vitlök
  • Spiskummin
  • Herbamare örtsalt
  • Tomatpuré

Det blev riktigt gott. Vi använde älgfärs så vi hällde i lite vatten också så det fick puttra en stund, men det beror ju på hur vattnigt det blir från början. Vi provade oss fram lite med proportionerna. Det går säkerligen att köra in lite chili, paprikapulver eller nått annat gott också.

När vi ändå höll på att testa nya grejer så gick vi all in. Vi kokade tacosås och gjorde hembakta tortillas också som vi stekte i pannan! Plus att avokadon som jag hade köpt var för hård så jag gjorde min goda mangosalsa i stället för guacamole. Det var lite jobb men det var det värt. Det är ju mysigt att laga mat tillsammans. Vi kommer verkligen inte orka ställa oss och kavla ut tortillas tunt tunt varje gång vi ska äta tacos. Men vårt nyårslöfte kommer vi definitivt kunna hålla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar