onsdag 9 januari 2013

Skidtur i soluppgången

Det var riktigt härligt ute i morse. Jag genade över Nydalasjön och åkte hundspåret för första gången denna vinter. Det är så fint när himlen ändrar färg från rosa till orange till vitblå innan solen tittar fram ovanför snöklädda grenar. Hela skogen känns sömnig, tyst och är inbäddad i ett fluffigt snötäcke.

På vägen hem över sjön såg jag ett gäng människor som stod i en ring på isen. När jag åkte närmare såg jag att de tränade på att ta sig upp ur en isvak. De frågade om jag ville bada. Jag tackade nej. Sedan mötte jag en fotograf som tog kort på soluppgången.
Tänk vad mycket jag hann se och njuta innan jag satte mig i skolbänken vid 10.  Jag tror de flesta andra kom direkt från sängen. Isvaksbadarna och fotografen hade garanterat också en upplevelse denna morgon.

I kväll ska vi köra ett stenhårt intervallpass tillsammans i skidgruppen. Efter det ska jag vara ledare för en skidteknikträning för vuxna. Vi ska ha 5 lektioner och gå igenom grunderna i klassisk skidåkning både teoretiskt och praktiskt. Idag är planen att vi ska träna på balans och tyngdöverföring och åka mycket utan stavar.  Det ser jag fram emot, och det ska bli kul att dela med sig av lite skidglädje och tekniktips.

1 kommentar: