söndag 27 januari 2013

SM-veckan i Falun

Nu är jag på väg hem efter en vecka i Falun, och det är dags att sammanfatta tävlingarna. Det har varit stolpe ut på flera sätt. Veckans snackis har definitivt varit de spektakulära banorna. Mördarbacken har gjorts om och är bredare och brantare än innan. Utförsåkningen har mer liknat alpin skidåkning än längd och med bristande säkerhet. Jag kan ju summera tävlingarna dag för dag:

I onsdags var det skiathlon i kallt och gnistrande vackert skidföre. Jag låg på 14:e plats efter den klassiska delen men tappade mycket när jag hade bytt skidor. Riktigt branta långa uppförsbackar är väl inte nån favorit för mig. 21:a kom jag till slut.

Torsdagens stafett i klassisk stil bjöd på lika soligt kallföre. Jag fick äran att åka första sträckan och öppnade starkt. Jag låg femma, med i tätklungan innan utförssvängarna. Men med lite för stumma ben och två dåliga kurvtagningar brakade jag av spåret och rätt ut i skogen, missade ett träd med en hårsmån, for över en stor sten och nästan in i en annan. Neej, mina bästa skidor var första tanken. Sen var det bara upp och hoppa och fortsätta åka för laget. Tummen var jätteöm och flera lag bakifrån började passera. Stakningen fungerde inte alls men jag krigade mig runt och laget slutade till sist på 5:e plats. Jag trodde inte det skulle bli fler lopp för mig för tummen dunkade och svällde upp.

På lördagen stod favoritdistansen klassisk sprint på programmet så då testade jag att köra och tummen kändes mycket bättre. Det var mulet och varmare ute och banan var den tuffaste och längsta sprintbanan jag har åkt. I vanliga fall tar det 3 min att åka men den här banan tog över 4 minuter. Jag blev 11:a i prologen och var riktigt taggad inför kvartsfinalen. Men i början av mördarbacken ramlade tjejen framför mig och jag fick stanna upp och åka runt och hann aldrig ifatt Eva framför. Gick i mål som trea och hade chans att gå vidare som lucky loser men tiden räckte inte. Grymt besviken!

Idag var det Kallas favoritdistans 10 km fristil. Inte min favorit. Jag var omotiverad och hade inte någon tävlingsgnista. Åkte ganska lungt och försökte få till tekniken. Var riktigt förbannad på hur usel utförskörningen var med is och stora vallar. De hade i alla fall satt upp ett nät i "min" kurva. Men många ramlade och bröt tävlingen i dag och det hela avrundades med att ambulansen kom efter ett otäckt fall. Oväntat bra placering av mig i alla fall.  25:a blev jag.

Blä vilket negativt inlägg. Men veckan har ändå varit väldigt bra också! Många fina prestationer i klubben och bra stämning! Vi firade Sofies 20årsdag i tisdags och Simons brons i går så mycket tårta har vi ätit. Jag har också haft bästa hejarklacken med massa släktingar...och mycket TV-tid. Hehe..

Jag far hem med min blåa tumme och en förhoppning om att arrangörerna tar med allt som har varit bra med veckan men utvecklar säkerheten för åkarna inför VM. Och nästa tävling tar jag revanch för jag vet vad jag kan.



1 kommentar:

  1. Det var mycket bra skrive, du är så duktig på att berätta. Hoppas tummen snart blir bra. Jag vet att du tar nya tag och ser framåt, lycka till. Kram

    SvaraRadera