onsdag 9 januari 2013

Tekniklektion för vuxna

Kvällens intervallpass blev riktigt tufft. Först körde vi 2x4 min i tävlingsfart och efter det 5x1 min max uppför en ganska lång backe med målet att få riktigt mycket mjölksyra och ändå kämpa och åka riktigt fort. I vanliga fall undviker man att få för mycket mjölksyra, man ligger på gränsen, men den här träningen kör vi för att bli mer tåliga mot mjölksyran och komma i bättre form. Det krävs inte så många sådana här pass för att förbättra de egenskaperna. Den här typen av pass gjorde vi ofta på skidgymnasiet som formtoppning innan viktiga tävlingar. Det brukade kunna fungera bra för mig, men det finns också en risk att det sliter för hårt och att man blir sjuk eller sliten i stället. Sedan skidgymnasiet har jag av olika anledningar inte gjort formtoppningen på det här sätten, så det känns kul att testa det igen nu inför SM. För varje mjölksyraintervall går det lite långsammare, det blir om möjligt ännu jobbigare och man andas och är mer andfådd än man trodde var möjligt. Innan man har hunnit återhämta sig helt är det bara att köra igång med nästa. Det är fruktansvärt jobbigt och ändå så härligt att plåga sig och klara av det. Sista intervallen kändes faktiskt riktigt bra, men efteråt är man helt skakis och smått illamående.

Men efter träningen var det bara att byta om till torra varma kläder och försöka få i sig så mycket näring som möjligt. Det var nämligen dags för IFK Umeås första tekniklektion för vuxna. Tillsammans med Anna tränade jag den "lätta" gruppen, och Tobias och Isak var ledare för medelgruppen. Det var jätteroligt! Vi åkte mycket utan stavar och hade många lekfulla inslag och vi var så himla imponerade av hur mycket alla utvecklades under bara någon timmes skidåkning. En tjej åkte skidor för första gången i går och gjorde ett riktigt bra jobb! Våra elever verkade vara jättenöjda och glada efteråt. Jag är helt fylld av energi fast jag har kört två träningspass, varit i skolan och haft den här teknikträningen. I morgon är det välförtjänt vilodag, så då ska jag försöka få till lite på min uppsats som jag håller på med nu.

På temat teknikträning så tänkte jag länka till det här inlägget. Det är en teknikfilm på mig när jag åker skate och hade en lektion med en tjej för några år sedan. Jag ringde till mamma idag och hon var på jobbet och sa att hon just pratade om mig. Det var en jobbarkompis till henne som hade googlat på "treans växel" och hittat den här videon på youtube. Lite kul..


2 kommentarer:

  1. Jag är väldig ympat över dig.

    SvaraRadera
  2. Vad kul hitta din blogg! Och att du bloggat om oss... :) Det är en grym skidskola! och jag som efterlyst skejtskola, perfekt med youtube-klippet! fattar nu vad jag fått som tips att "försöka komma ihop och hålla båda skidorna rakt fram mellan skären". Det kan man inte se på de som åker i gammliaspåret.

    SvaraRadera